Vitamina D este una dintre substantele nutritive de care organismul are nevoie pentru a ramane sanatos si pentru a intari sistemul imunitar. Este produsa de organism in mod natural atunci cand pielea este expusa la soare, insa se gaseste, tot in mod natural, in anumite alimente, cum ar fi peste, oua si produse lactate.

Alaturi de calciu, vitamina D ajuta la formarea oaselor si la mentinerea sanatatii lor.In plus, blocheaza eliberarea hormonului paratiroidian, care reabsoarbe tesutul osos, conducand la subtierea si slabirea oaselor, fapt care creste riscul de fracturi.

De ce este importanta pentru sanatatea organismului nostru:

Rolul major al vitaminei D este de a mentine nivelurile normale de calciu si fosfor din sange. Vitamina D ajuta organismul sa absoarba calciul, care formeaza si mentine oasele puternice. Poate avea un rol important si in mentinerea functiei musculare si in intarirea sistemului imunitar.

Vitamina D in contextul epidemiologic cu SARS-COV-2:

Vitamina D revine in lumina reflectoarelor si in aceasta perioada nefericita a pandemiei cauzata de noul coronavirus, facandu-se numeroase studii in UK pentru a se urmari impactul acesteia asupra manifestarii bolii in organism. Cercetatorii cred ca deficienta de Vitamina D poate fi o cauza pentru manifestarea agresiva a virusului in organism. S-a descoperit ca in zonele in care Vitamina Soarelui (Vitamina D) este absenta, oamenii tind sa dezvolte manifestari severe are bolii. Asadar, oamenii de stiinta recomanda sa ne tinem vitamina D in limitele normale pentru a putea preveni eventualele forme servere are noului coronavirus. In acelasi studiu, s-a demonstrat faptul ca suplimentele de Vitamina D aduc imbunatatiri consistente sistemului imunitar si feresc organismul de infectii respiratorii.

Beneficiile Vitaminei D pentru sanatatea organismului:

Vitamina D pentru sistemul osos

Vitamina D contribuie la reglarea nivelului de calciu si la mentinerea unui nivel optim de fosfor in sange. Acesti factori sunt esentiali pentru sustinerea sanatatii sistemului osos. Vitamina D este, astfel, necesara pentru a ajuta intestinele sa stimuleze si sa absoarba calciul care ar putea fi eliminat din organism de catre rinichi.

La adulti, deficienta de vitamina D se poate manifesta sub forma osteomalaciei sau inmuierea oaselor. Osteomalacia duce la scaderea densitatii osoase si la slabiciunea musculara.

Studiile au evidentiat faptul ca aportul ridicat de vitamina D poate contribui la scaderea riscului de aparitie a osteoporozei si a fracturilor osoase in cazul persoanelor in varsta si al femeilor aflate la menopauza6.

Vitamina D pentru imunitate

Vitamina D poate sustine sanatatea sistemului imunitar. Un studiu a evidentiat faptul ca vitamina D contribuie la protejarea organismului impotriva gripei.

Vitamina D in diabet

Vitamina D poate contribui la protejarea organismului impotriva diabetului de tip 1. Un studiu efectuat in randul copiilor, in primul an de viata, a evidentiat faptul ca o doza zilnica de 2.000 IU de vitamina D poate reduce riscul de aparitie a diabetului de tip 1 cu 78%.

Vitamina D in depresie

Vitamina D are un rol important in formarea si dezvoltarea creierului si contribuie la buna functionare a sistemul nervos. Mai mult decat atat, studiile au evidentiat faptul ca vitamina D poate contribui la reducerea manifestarilor asociate depresiei.

Vitamina D in sarcina

Un studiu recent a asociat deficienta de vitamina D cu un risc crescut de aparitie a preeclampsiei si de nastere prematura in randul femeilor insarcinate. De asemenea, un nivel scazut de vitamina D poate contribui la aparitia diabetului gestational si a vaginozei bacteriene.

Asadar, femeile insarcinate au nevoie de o doza optima de vitamina D. Aceasta contribuie la dezvoltarea sanatoasa a fatului.

Vitamina D pentru copii

Deoarece vitamina D contribuie la mentinerea sanatatii sistemului osos, aceasta este esentiala pentru copiii aflati in perioada de crestere. Lipsa vitaminei D poate produce rahitism in randul copiiilor, iar acest risc poate sa apara inca din timpul sarcinii.

In perioada alaptarii, cantitatea de vitamina D din laptele matern poate influenta sanatatea bebelusului, cu atat mai mult daca mama are o deficienta de vitamina D. In aceste situatii, este indicat ca deficitul sa fie echilibrat prin aport de suplimente.

Carenta de vitamina D in randul copiilor poate duce la eruptie dentara intarziata, scade rezistenta in fata infectiilor si poate intarzia dezvoltarea psiho-motorie.

Totodata, este important de mentionat ca deficienta de vitamina D la copii poate creste riscul de aparitie a hipertensiunii arteriale.

Totodata, un studiu a evidentiat impactul pe care il are vitamina D in privinta alergiei alimentare la oua. Astfel, copiii care incep sa manance oua dupa varsta de sase luni au un risc mai mare de dezvoltare a alergiilor alimentare, comparativ cu cei care mananca oua in jurul varstei de patru, pana la sase luni.

Vitamina D pentru sportivi

Studiile au evidentiat faptul ca vitamina D ofera suport in cresterea performantei fizice atat la nivelul membrelor superioare, cat si la cel al membrelor inferioare. Din acest motiv, sportivii pot consuma suplimente pe baza de vitamina D, pentru cresterea rezistentei la efort.

Necesarul de vitamina D

Recomandarile generale din ghidurile internationale privind cantitatea de vitamina D necesara pe zi (exprimata in unitati internationale), la persoanele sanatoase, sunt urmatoarele:

  • Copiii cu varste cuprinse intre 0 si 12 luni – 400 UI/zi
  • Persoanele cu varste cuprinse intre 1 si 70 de ani, femei gravide si lauze – 600 UI/zi
  • Persoanele peste 71 de ani – 800 UI/zi

Dozele pot fi ajustate de catre medic, in functie de nevoile individuale ale fiecarei persoane.
Pentru a sintetiza o cantitate adecvata de vitamina D3, este necesara expunerea la soare a bratelor, spatelui, fetei si picioarelor timp de 10-15 minute, de 2-3 ori pe saptamana. Productia de vitamina D3 pe cale cutanata scade o data cu inaintarea in varsta, astfel incat, in jurul varstei de 70 de ani, aceasta este cu 50% mai redusa decat la 20 de ani. De aici deriva si necesitatea suplimentarii aportului de vitamina D, prin consumul unor produse alimentare bogate in vitamina D3, printre care se numara uleiul de peste, peste (somon, pastrav, ton, hering, macrou), ciuperci, galbenus si produse lactate.
Un aport suficient de vitamina D poate sa aiba un rol in a te mentine sanatos, protejandu-te de urmatoarele afectiuni si, posibil, ajutandu-te sa le tratezi. Aceste afectiuni sunt urmatoarele:

  • Boala cardiaca si hipertensiune arteriala
  • Diabet
  • Infectii si tulburari ale sistemului imun
  • Cadere la persoanele varstnice
  • Unele tipuri de cancer, cum sunt cancerul de colon, de prostata si mamar
  • Scleroza multipla

Deficitul de Vitamina D si factorii care cresc riscul de deficit

Deficit de vitamina D inseamna ca nu ai suficienta vitamina D in organism. Deficitul sau carenta de vitamina D poate aparea ca urmare a expunerii inadecvate la lumina soarelui, tulburarilor de absorbtie intestinala, aportului alimentar redus, consumului anumitor medicamente care accelereaza absorbtia vitaminei D. La copii, deficitul de vitamina D poate conduce la rahitism, care se prezinta prin arcuirea picioarelor, in timp ce la adulti, duce la osteomalacie, adica demineralizarea matricei osoase.
Deficitul de vitamina D mai poate fi determinat de anumite afectiuni precum:

  • Fibroza chistica, boala Crohn si boala celiaca. Aceste afectiuni nu permit intestinelor sa absoarba suficienta vitamina D din suplimentele alimentare.
  • Interventiile chirurgicale pentru micsorarea stomacului. Acestea fac dificil consumul de cantitati suficiente din anumiti nutrienti, vitamine si minerale. Aceste persoane trebuie sa fie monitorizate cu grija de medic si au nevoie sa ia vitamina D si alte suplimente de-a lungul vietii.
  • Obezitatea. Un indice de masa corporala (IMC) peste 30 este asociat cu niveluri scazute de vitamina D. Celulele grase mentin vitamina D izolata astfel incat aceasta sa nu fie eliberata. Deficitul de vitamina D este intalnit la persoanele obeze. Obezitatea impune administrarea unor doze mai mari de suplimente de vitamina D pentru a ajunge la nivelurile normale.
  • Boala renala sau hepatica. Aceste boli reduc cantitatea de enzime necesare pentru a transforma vitamina D intr-o forma care poate fi utilizata de organism. Deficitul acestor enzime determina un nivel inadecvat de vitamina D in organism.

De asemenea, inaintarea in varsta – care limiteaza posibilitatea persoanei de a beneficia de actiunea razelor solare-,  expunerea inadecvata la soare, culoarea inchisa a pielii, hranirea exclusiva cu lapte matern (care contine prea putina vitamina D)  sau alergia la lapte si dieta vegana stricta reprezinta alti posibili factori care determina deficit de vitamina D. Totodata, poti suferi carente de vitamina D in urma tratamentului cu anumite medicamente precum laxative, steroizi, hipocolesterolemiante, antiepileptice, unele medicamente pentru tuberculoza.

Excesul de vitamina D

Principala consecinta a toxicitatii vitaminei de este acumularea de calciu in sange (hipercalcemia), care poate provoca greata, varsaturi, slabiciune, urinare frecventa, dar si sete excesiva, durere de stomac, ameteala si confuzie. Simptomele pot progresa catre durere osoasa si probleme renale ca urmare a formarii calculilor renali.
Intoxicatia cu vitamina D se produce cand nivelurile din sange depasesc 150 ng/ml (375 nmol/l). Pentru ca vitamina D este depozitata in grasimi si eliberata lent in circulatia sanguine, efectele toxicitatii pot dura cateva saptamani de la intreruperea administrarii suplimentului. Specialistii recomanda o limita superioara de maximum 10,000 UI pe zi.
Desi numeroase simptome ale excesului de vitamina D sunt atribuite cu nivelurile ridicate de calciu din sange, unele cercetari sugereaza ca dozee mari pot determina reducerea nivelului de vitamina K2 din sange – aceasta vitamina este importanta pentru mentinerea calciului la nivelul oaselor. Pentru a preveni pierderile osoase, evota sa iei suplimente de vitamina D in cantitati mari si ia si un supliment de vitamina K2 (o gasesti in lactatele bio si in carne).

Testarea pentru vitamina D

Anumiti medici recomanda pacientilor sa-si faca o rutina din testarea nivelului de vitamina D din sange.  Exista, insa, cercetatori care sustin ca testele sunt mai relevante la persoanele in varsta, care au un risc mai mare de fracturi si in cazul carora este benefica imbunatatirea nivelului de vitamina D..
Testul de sange care determina cantitatea de vitamina D in sange masoara de fapt concentratia de  25-OH-vitamina D (25(OH)D), indicator atat al rezervei de vitamina D produsa pe cale cutanata, cat si rezerva obtinuta prin alimentatie. In toate sediile laboratoarelor noastre se poate recolta pentru aceasta analiza iar din dorinta de a ne raporta constant la nevoile pacientilor nostri, am investit in tehnologie de ultima generatie si executam aceasta analiza in laboratoarele proprii.
Limitele normale al cantitatii de vitamina D din organismul unei persoane sanatoase sunt cuprinse intre 20 nanograme/ml si 50 ng/ml. Un nivel mai mic de 20 ng/ml indica un deficit de vitamina D.

  • Femeile aflate la premenopauza si cele intrate la menopauza, mai ales daca sunt fumatoare
  • Femeile si barbatii mai in varsta, cu istoric de osteoporoza in familie
  • Persoanele care au avut o fractura la nivelul soldului, incheieturii mainii, coloanei vertebrale sau alte fracturi dupa varsta de 50 de ani
  • Persoanele care iau un medicament care subtiaza oasele, cum ar fi un corticosteroid

Surse de vitamina D

Organismul isi ia necesarul de vitamina D in urma expunerii la soare, dar si prin consumul de anumite alimente si suplimente alimentare.
Expunerea la soare: Vitamina D este produsa in mod natural de organism cand pielea este expusa la soare. . Potrivit expertilor de la Harvard, o expunere la soare intre 10 si 15 minute, de cateva ori pe saptamana, fara a utiliza protectie solara, este suficienta pentru asimilarea cantitatii necesare de vitamina D pentru o saptamana. Nu exagera, insa, cu expunerea neprotejata la soare deoarece creste riscul de cancer de piele!
Alimente: De obicei, alimentatia variata si echilibrata reprezinta cel mai bun mod de a asimila vitamine. Nu insa si in cazul vitaminei D. Doar o serie de alimente contin mai mult de 100 UI/per portie:

  • Cod
  • Somon
  • Ton
  • Sardine
  • Ficat
  • Carne de vita
  • Lapte si iaurt
  • Cereale fortificate
  • Portocale
  • Anumite tipuri de ciuperci
  • Margarina
  • Galbenus de ou

Este important sa verifici etichetele produselor, deoarece cantitatea de vitamina D variaza atunci cand este adaugata in mod artificial la anumite produse cum ar fi sucul de portocale, iaurtul si margarina.
Suplimente alimentare: Deoarece exista un numar limitat de alimente care contin vitamina D, in anumite situatii, poate fi necesara administrarea de suplimente de vitamina D. Majoritatea suplimentelor pot fi luate fara prescriptie medicala, insa este recomandat sa consulti un medic inainte, pentru a te asigura ca ai luat decizia buna. Aportul unei cantitati prea mari de vitamina D poate fi la fel de periculos ca deficitul de vitamina D.

Surse de informatie:
www.clevelandclinic.org
www.webmd.com
www.mayoclinic.orgwww.reginamaria.ro
www.health.harvard.edu
www.healthline.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *